جاذبه های گردشگری استان چهار محال بختیاری

chaharmahal-bakhtiari(3)

آسمونی : جنگل‌های بلوط و زالزالک، آبشار‌، گردشگاهها وگرداب‌ها از زیباترین عوامل اکوتوریسم چهارمحال و بختیاری است.

استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبیعی تاریخی و مذهبی از مهمترین مناطق کشور برای جذب گردشگر به شمارمی‌رود.

فرونشست‌های بوجود آمده همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل ازذوب برف کوههای بلند، تالابهای متعددی را در استان تشکیل داده است که زیستگاه انواع پوشش گیاهی- جانوری است و وجود این مواهب خدادادی، گردشگری طبیعی استان را ازپتانسل بسیار بالایی برخوردار ساخته است.

شکل طبیعی استان چهار محال و بختیاری بر مبنای ارتفاعات میانی رشته کوه زاگرس استوار گشته است.
انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروفترین رودخانه‌های دایمی جنوب غربی و مرکزی ایران یعنیکارون، زاینده رود و دز از ارتفاعات این استان سرچشمه گیرند. جنگلهای بلوط، زالزالکو برخی دیگر از گیاهان پهن برگ و نیز آبشار‌ها، غارها، چشمه سارهای با آب فراوان،مناطق حفاظت شده، گردشگاهها و گردابها از دیگر عوامل طبیعی و اکوتوریسم استان محسوب می‌شوند.

بهار و تابستان فصل رونق اکوتوریسم در استان چهارمحال و بختیاری است.
جلوه‌های اکوتوریسم استان چهارمحال و بختیاری از تنوع بسیاری برخوردار بوده ومی‌تواند سهم بسزایی در رونق دادن به صنعت گردشگری ایفا کند.

تالابها، چشمه‌ها،آبشارها، غارها، مناطق حفاظت شده و سایر چشم‌اندازهای طبیعی استان چهارمحال وبختیاری زیباترین پتانسیلهای گردشگری کشور را تشکیل می‌دهند و بر خلاف بسیاری ازمناطق طبیعی کشورمان که تاکنون ناشناخته مانده‌اند، این مناطق طبیعی از امکاناتگردشگری متوسطی برخوردار بوده و در صورت ایجاد کامل زیرساختهای این صنعت در این مکانها و معرفی کامل آنها به علاقه‌مندان، چهارمحال و بختیاری به تنهایی می‌تواند،مکانی برای جذب بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی و رونق این صنعت در کشور باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، این استان را واحد پتانسیل بالایی برای رونق اکوتوریسم دانست و افزود: «استان چهارمحال و بختیاری از لحاظ ساختاری با دارا بودن چشم‌اندازهای بسیار زیبای کوهستانی، تالابی، دشتی، جنگلی ورودخانه‌ها از محیط زیست طبیعی بسیار سحرانگیزی برخوردار است.»

وی اظهار داشت: «یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی استان تالابهای آن است که در زمره تالابهای بین‌المللی قرار داشته و از جنبه‌های مختلف زیست محیطی حائز اهمیت هستند.وی افزود: «ایناستان تنها با دارا بودن یک درصد از مساحت خاک کل کشور، ۱۱درصد از منابع آبی را بهخود اختصاص داده است.

chaharmahal-bakhtiari(5)

تالاب چغاخور

تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور بامساحتی حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهربلداجی واقع شده است. این تالاب در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان قرار گرفته و ازشهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.
فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانونهای مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است.

ویژگی منحصر به فرد تالاب، زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوزیا (ماهی گورخری) در این مکان است. بهترین فصول بازدید ازاین تالاب بهار و تابستان است. تالابهای گندمان و سولقان دیگر تالابهای دائمی استان است که در نزدیکی این تالاب واقعند. راه دسترسی به این تالاب آسفالته بوده و ازامکاناتی چون آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحداقامتی و پذیرایی و پارکینگ برخوردار است.

چشمه دیمه

چشمه دیمه، سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونلهای کوهرنگ، در ده کیلومتری چلگرد و در مجاورت روستای دیمه واقع شده است. آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی (جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه) نیز دارد.

در نزدیکی این چشمهکارخانه آب معدنی دیمه قرار دارد که محصولات آن به خارج از کشور صادر می‌شود و دربازار داخلی نیز وجود دارد.
مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی‌های اطراف چشمه، اینمکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است.

بهترین فصول بازدید از این جاذبه بهار و تابستان است. راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی،سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، پارکینگ،آلاچیق، زمینهای ورزشی و بازی کودکان در این مکان برای گردشگران فراهم شدهاست.

chaharmahal-bakhtiari

چشمه کوهرنگ

این چشمه با آب بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه میگیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می‌شود.
مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضورعشایر در منطقه، زیبایی این چشمه را دو چندان کرده است.

دستیابی به این نقطه- که بیشتر در فصول بهار و تابستان برای بازدید توصیه می‌شود- به راحتی با هر نوع خودروامکان پذیر است.
این چشمه از چلگرد ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در مسیر شماره ۱گردشگری بوده و مسیر آن مشخص شده است.
راه دسترسی مناسب، آب آشامیدنی، فضای سبزو دسترسی به هتل کوهرنگ از دیگر امکانات چشمه است.

چشمه برم

چشمه مصفای برمدر مرکز شهر لردگان واقع شده و با شهرکرد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
این چشمه پرآب علاوه بر تامین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه های کارون به حساب آمده و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان بوجود آورده است. اطراف این چشمه بصورت پارکی جهت تفرج وگذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است.
این چشمه نیز از جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات جهت بازی کودکان و پارکینگ برای رفاه گردشگران برخوردار است.

چشمه‌های مولا و سرداب

این دو چشمه با فاصله نسبتاً نزدیک به هم به ترتیب در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردارند و هر روز بویژه روزهای تعطیل پذیرای صدهاگردشگر و مسافر از نقاط مختلف هستند.
برای رفاه مسافران اقدامات زیرساختی ازقبیل جاده دسترسی، ساخت سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی در این دو مکان صورت گرفته است. فاصله این نقاط تا شهرکرد ۱۲۰ کیلومتر است.

chaharmahal-bakhtiari(1)

دشت لاله‌های واژگون

این دشت در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است. وسعت زیاد ( سه هزار و ۴۰۰ هکتار) پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله‌های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های قطب سیاحتی کوهرنگ از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است. زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.
راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به هتل کوهرنگ، پارکینگ نیز از امکانات این منطقه محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

این منطقه ۲۱ هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل ۵۴۰۰ هکتار در دل خود جای داده است. دستیابی به این منطقهاز طریق محور مواصلاتی شهرکرد- اصفهان میسر است.
تنگ صیاد به واسطه دارا بودن تپه ماهور های متعدد زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش است.
کوهستانهای جنوبی منطقه دارای صخره‌های صعب العبور است که زیستگاه پلنگ، کل و بز با جمعیت قابل توجهی هستند.
از دیگر جانوران منطقه گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک دری، کبک چیل، تیهور و عقاب هستند.
در این منطقه امکان شکار با کسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. نزدیکترین شهر به منطقه تنگ صیاد فرخشهر است.
از امکانات گردشگری این منطقه راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی،فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی به واحدهای پذیرایی و اقامتی شهرکرد و پارکینگ است.

منطقه حفاظت شده سبزکوه

این منطقه زیبا با وسعتی در حدود ۶۲هزار هکتار در سه شهرستان بروجن، لردگان و عمدتاً اردل گستردگی دارد و دارای اکو سیستم‌های ویژه و چشم‌اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی است. آبشارهای پرآب و دیدنی مثل تنگزندان و معدن، زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.
این منطقه دارای سه نوع آب وهوا است و به تبع آن جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب بلوطهای غرب ایران، کل،بز و کبک دری در این منطقه زندگی می‌کنند.
بهترین مسیر دسترسی به منطقه مسیرگردشگری شماره ۵ است که در بخش مسیرهای گردشگری آمده و مناسبترین فصل بازدید از این منطقه فصل بهار است.

آبشار آتشگاه

این آبشار در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان در دره ای روح افزا به طول ۲ کیلومتر قرار گرفته است.
مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته است.
شیب زیاد و پستی وبلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده است. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم می‌آورد.
سراسر بهار و تابستان این آبشار برای بازدید مناسب است. جاده آسفالته، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، فاصله تا اولین پمپ بنزین (لردگان ۴۰ کیلومتر(دسترسی به مهمانسرای جهانگردی لردگان، سرویس بهداشتی، پارکینگ و کمپینگ از امکانات گردشگری آن است.

chaharmahal-bakhtiari(4)

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل)در مجاورت روستای دره عشق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این آبشار باسرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستانها و شالیزارهای روستاهای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را بوجودآورده است.
در اکثر فصول سال بویژه بهار بازدید از این آبشار مناسب است.

پارک جنگلی پروز

در منتهی الیه حدود جنبی استان در ۵۰ کیلومتری لردگان، گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشتی خود درامتداد دره ای سبز قرار گرفته است.
فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قدکشیده این پارک، چشمه‌های زلال متعدد به علاوه شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را جلو چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد،به طوریکه کمتر گردشگر و بازدید کننده‌ای است که با یکبار دیدن میل بازدید مجدد دردلش موج نزند و مسحور صحنه‌ها و مناظر زیبای این طبیعت دست نخورده نگردد.

این پارک جنگلی فضای بسیار مناسبی برای استراحت و گردش خانواده ها و اردوهای دانش آموزی و دانشجویی است. برای گردشگران علاقه‌مند به این منطقه، جاده آسفالته، فضای سبز، سکوی نشیمن، سرویس بهداشتی، پارکینگ، دسترسی به واحدهای اقامتی لردگان، فاصله تا پمپ بنزین لردگان (۵۰ کیلومتر) فراهم شده است.

گردشگاه سیاسرد

چشمه سیاسرد در پنج کیلومتری شهر بروجن قرار گرفته است. هوای خنک و مطبوع و درختان زیباو کهنسال اطراف این چشمه مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن وسایر گردشگران بوجود آورده است، به‌طوریکه همه روزه و بویژه در روزهای تعطیل این مکان شاهد گشت و گذار تعداد زیادی از مسافران و گردشگران است.

ایجاد فضاسازی‌های مناسب و سهل الوصول بودن میل به بازدید از این گردشگاه را دوچندان کرده است.
دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی شهر بروجن، تجهیزات جهت بازی کودکان،پارکینگ و آب آشامیدنی بازدید از این مکان را آسانتر کرده است.

غار سراب

غارسراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و حدود ۷ کیلومتری شهر باباحیدر (شهرستان فارسان) در مسیر دره ای زیبا و معتدل، در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته است.
از انتهای جاده آسفالته تا دهانه غار حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی لازم است.

این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست از یکی از دهانه‌های غار، آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید. ارتفاع سقف غار در بعضی از نقاط به ۱۵ متر می‌رسد. در دالان طویل غار قندیلهای آهکی زیبابه وفور وجود دارد و فرآیند تشکیل این قندیلها ادامه دارد.

chaharmahal-bakhtiari(2)

غار یخی چما

این غار در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان یکی از نادرترین واعجاب انگیزترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما با قندیلهای فراوان یخی واقع شده است.
از زیر یخهای این غار چشمه‌ای با آب سرد در جریان است که نهایتا به سدکوهرنگ می‌ریزد.

قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برفهای چندین ساله دراین مکان سبب شده قندیلهای یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.

کمربند سبز حاشیه زاینده رود

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا قراقوش (نزدیک سد زاینده رود) دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که ازترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دوطرف جاده و هوای پاک بوجود آمده است.
این مسیربه دلیل وجود مجموعه‌های تفریحی در محل پل زمانخان شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ماه از سال و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.
در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست. در این مسیر زاینده رود هنوز از مناطق صنعتی عبور نکرده و رنگ آبی و تمیز آب همراه با هوای مطبوع و باغات سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است.

حاشیه رودکارون

سرشاخه‌های متعدد رود کارون در قلمروهای غربی و جنوب غربی استان شامل لردگان، خانمیرزا، فلارد، جنوب بازفت و جنوب شهرستان اردل جریان دارند و دارای چندین عنصر ارزشمند تفریحگاهی وگردشگری از جمله آب و هوای مناسب و دلپذیر در اکثرفصول سال، نزدیکی و دسترسی مناسب به خوزستان از طریق جاده‌های آسفالته و وجودجنگلهای نسبتاً متراکم بلوط در حواشی مسیرهای اصلی است.

این رودخانه از دره‌های شگفت انگیزی عبور می‌کند و در ترکیب جریان رود، جنگلهای بلوط و کوه مناظر بدیعی راعرضه می‌کند. از جمله بهترین این مناظر را در مسیر جاده شهرکرد- خوزستان در روستای دوپلان (۱۱۰ کیلومتری شهرکرد) می‌توان مشاهده کرد.

آبشار تونل کوهرنگ

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ بوجود آمده است. این تونل برای انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ،جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد- مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد شد. تلاش برای انتقال این آب به زمان بسیار دور برمی‌گردد. در زمان صفویان تلاش برای ایجادشکاف در کوه کارکنان و انتقال آب، راه به جایی نبرد.

(این شکاف که در نزدیکی تونل است، خود یکی از دیدنی های تاریخی منطقه است)آبشار این تونل و فضاهای بسیارزیبای اطراف آن مناظر بسیار زیبایی را برای هر ببننده‌ای ایجاد کرده است.
درتمام فصول سال – حتی زمستان- به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.
راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، دسترسی آسان به واحد اقامتی و پذیرایی و پارکینگ ازامکانات آن به‌شمار می‌رود.


موضوعات مرتبط: جاذبه های دیدنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 8:29 | نویسنده : عبدالمجيد منصوري |

چهارمحال و بختیاری یکی از معدود استان‌های کشور است که مناطق طبیعی نظیر چشمه‌سارهای متعدد، آبشارهای گوناگون و کانون‌های گردشگری کم نظیری دارد به‌نحوی‌که در فصول مختلف سال جاذبه‌های گردشگری استان چشم گردشگران بسیاری را به خود دوخته است.

 

«اسداللهی» مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی چهار محال و بختیاری، اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری استان در شهرستان‌های نه‌گانه آن پراکنده شده به نحوی که انتخاب شهرستان برتر در زمینه‌ی کانون‌های گردشگری بسیار دشوار است.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های نه‌گانه استان تصریح کرد: پارک ملت به عنوان «کمپینگ گردشگری» استان، در بخش شرقی شهرکرد با فضای سبز وسیعی وجود دارد که با توجه به کوهپایه‌ای، جنگلی بودن و وجود امکانات رفاهی، شهربازی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، فضای نشیمن و پارکینگ، نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند، این پارک به علت چشم‌انداز مناسب و مسلط بودن بر شهر شهرکرد به عنوان «کمپینگ گردشگری» استان شناخته شده و می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافران و گردشگران بوجود آورد.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک لاله و پارک تهلیجان نیز از جاذبه‌های گردشگری شهرستان شهرکرد است که به علت فراهم بودن زیرساخت‌ها و فضای سرسبز سالانه گردشگران فراوانی را به استان سرازیر می‌کند.

 

اسداللهی پل زمان‌خان را نگین گردشگری استان دانست و گفت: پل زمان‌خان یکی از پل‌های تاریخی با ارزش و قدیمی استان است که در مجاورت شهرستان سامان و 29 کیلومتری شهرکرد واقع است، تفکر اولیه‌ی ساخت پل در این مکان به دوره‌ی ساسانیان برمی‌گردد. در ادوار گذشته ایلات و عشایر بختیاری روی آن آمد و شد می‌کردند. این پل به دستور زمانخان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا این منطقه بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد.

 

وی افزود: دهکده‌ی سیاحتی زاگرس که واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده‌رود و پل زمان‌خان دارد، در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن پل زمان‌خان بر روی آب‌های زاینده‌رود وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری در استان تبدیل کرده است.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که گرداب بن به عنوان کانون گردشگری شهرستان بن از دیگر مناطق دیدنی استان است، افزود: این گرداب در روستایی به همین نام و در 23 کیلومتری شهرکرد مرکز استان در کنار کوهی واقع است که از زیر کوه آب بیرون می‌آید و تاکنون کسی نفهمیده که این آب سرچشمه‌اش کجاست و گردابی تشکیل داده که آب آن مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.

 

به گفته‌ی اسداللهی، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی «شیدا» در این شهرستان نیز مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراعت گردشگران است.

 

وی چشمه‌ی سیاه سرد را قطب گردشگری شهرستان بروجن دانست و گفت: چشمه‌ی سیاه سرد بروجن به علت داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد، سالانه توجه هزاران گردشگر را به سمت خود جلب می‌کند. این چشمه که در 65 کیلومتری شهرکرد است به علت قرار گرفتن در یکی از پرترددترین مسیرهای ارتباطی کشور یعنی جاده خوزستان - بروجن - لردگان توانسته به یک مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران و مسافران تبدیل شود.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فضاسازی‌های مناسب اطراف چشمه و نزدیکی راه بر طرفداران این کانون سیاحتی افزوده و میل به بازدید از این گردش‌گاه را دوچندان کرده است. این چشمه در سال‌های آبسالی، حجم آب زیاد و گوارایی دارد. در اطراف این چشمه، بنابر وجود آب فراوان، باغ‌ها و ویلاهای فراوانی ساخته شده و کوچه باغ‌های باصفایی را تشکیل داده‌اند. این منطقه گردشگری در فصل تابستان به علت برخورداری از آب و هوای مناسب به یکی از شلوغ‌ترین مناطق گردشگری استان تبدیل شده و گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور را به سمت خود جلب می‌کند.

 

اسداللهی افزود: تالاب گندمان، تالاب چغاخور و چشمه‌ی نقنه از دیگر جاذبه‌های این شهرستان هستند.

 

وی گفت: چشمه برم لردگان نیز بهترین تفرجگاه زمستانی استان است که در فصل زمستان دارای آب و هوایی سرد بوده و برای ورزش‌های زمستانی مناسب است، شهرستان لردگان به علت نزدیکی به استان خوزستان در فصل زمستان با معدل 12.5 درجه سانتیگراد اقلیم و آب و هوایی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران دارد. چشمه برم از قطب‌های تفرج‌گاهی این شهرستان است که سالانه توجه هزاران نفر از گردشگران و مسافران را به سمت خود جلب می‌کند.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: جوشش چشمه‌های مصفای برم در مرکز شهر لردگان گردشگاهی با همین نام را در این شهر به وجود آورده است، چشمه برم در مرکز شهر لردگان در فاصله 150 کیلومتری شهرکرد قرار دارد و اطراف چشمه با مناظر بکر و زیبا از جاذبه‌های طبیعی استان است که علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب می‌آید، اطراف این چشمه به صورت پارکی برای تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. از امکانات و تسهیلات موجود در این چشمه برای بازدیدکنندگان می‌توان به جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد پذیرایی و اقامتی، تجهیزات جهت بازی کودکان و پارکینگ اشاره کرد.

 

به گفته‌ی اسداللهی، چشمه‌ی برم مالخلیفه، آبشار آتش‌گاه، پوشش جنگلی و دره‌هایی چون دره‌ی شوش، دره‌ی دلی، دره‌ی کل یا تنگ اذلب(شیطانی) و چهارطاق منج از مهم‌ترین منابع گردشگری این شهرستان است.

 

وی افزود: آبشار پیرغار نیز از زیباترین آبشارهای فصلی ایران است که به علت قرار گرفتن در استان پر برکت چهارمحال وبختیاری مدت آبدهی آن از دیگر آبشارهای فصلی کشو بیشتر است. این آبشار در محیط طبیعی بسیار زیبا و در نزدیکی یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان واقع است، این آبشار نام خود را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که اهمیت تاریخی بسیار دارد و در روستایی به نام ده چشمه قرار دارد که آبی که از همین آبشار به زمین می‌ریزد از کنار این روستا گذشته و کشتزارهای زیادی را سیراب می‌کند. از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوهپیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه‌ی آبشار و در ادامه‌ی مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید. آبشار در جنوب غربی و 40 کیلومتری شهرکرد مرکز استان و در نزدیکی شهر فارسان در روستایی به نام ده چشمه واقع شده است.

 

وی تصریح کرد: غار و رودخانه‌ی سراب، «کمپینگ گردشگری» پارک لاله، چشمه‌ی قلعه و سد باباحیدر از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان فارسان بشمار می‌روند که سالانه توجه گردشگران و مسافران فراوانی را جلب می‌کنند.

 

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که چشمه‌ی شلمزار قطب گردشگری شهرستان کیار است، خاطرنشان کرد: این چشمه هر سال در فصل بهار، تابستان و دو ماه اول پاییز توجه شمار فراوانی از گردشگران داخل و خارج از استان را به خود جذب می‌کند که حداقل یک روز را در کنار این چشمه سپری می‌کنند. این منطقه به علت واقع شدن در مسیر جاده‌ی شهرکرد - خوزستان می‌تواند محل مناسبی برای گردشگران باشد، رودخانه‌ی کیار، آبشار دره عشق و چشمه معدنی معدن از دیگر جاذبه‌های این شهرستان است.

 

اسداللهی ادامه داد: چشمه‌ی سرداب رستم‌آباد نیز در روستای رستم‌آباد از توابع شهرستان اردل است که چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی دارد و پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف است، برای راه مسافران اقدامات زیرساختی از قبیل جاده دسترسی، ساخت سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی در این مکان انجام شده است.

 

به گفته‌ی وی، چشمه‌ی مولا، آبشار زردلیمه و چشمه‌ی سرخون از دیگر جاذبه‌های این شهرستان است.


موضوعات مرتبط: جاذبه های دیدنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 12:6 | نویسنده : عبدالمجيد منصوري |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By VatanSkin :.